Hvad enten din virksomhed er nystartet eller har mange år på bagen, er det vigtigt at have en god relation til sine kunder, da det er dem, der købe dine produkter. At have en god kemi med sine kunder kan i den grad være med til at sætte din virksomhed på landkortet, så hvorfor ikke allerede gøre noget ved det i dag?
Det er desværre ikke noget, som kan klares over en enkelt nat, men der er dog flere værktøjer, som du kan benytte dig af, så du opnår en rigtig god og fast relation til dine kunder.
CRM-systemer er rigtig gode til at opnå gode kunderelationer med, og det er derfor ikke tilfældigt, at mange virksomheder og iværksættere har brug for forskellige CRM systemer, hvorfor Amino også tager emnet op, som er en kæmpe portal for de mange iværksættere. Kender du ikke et CRM system, er du derfor kommet til det helt rigtige sted.
I denne artikel vil vi se på, hvorfor det overhovedet er vigtigt for dig og din virksomhed at have en god kunderelation, samt hvilke værktøjer du kan benytte dig af med fokus på CRM.

Derfor skal du kende din kunde godt

Alt for mange virksomheder bruger alt for få ressourcer på at sætte sig ind i, hvem deres kunder egentlig er, og det kan resultere i, at de ikke vælger at handle med lige netop din virksomhed. I næsten alle brancher er der hård konkurrence om at få flest kunder, der kommer igen, og derfor har det aldrig været vigtigere at skabe en god relation til sine kunder. I dag er der simpelthen så mange valgmuligheder for den enkelte forbruger, og her kan det være kundeloyaliteten, der kan blive det afgørende for, om du bliver valgt frem for dine konkurrenter.
I dag er det ikke ualmindeligt for mange virksomheder at have over 1000 kunder at skulle holde styr på, og der kan derfor hurtigt snige sig alt for mange standardiseringer frem, der i lav grad bidrager til en rigtig god kunderelation. Det er vigtigt for den enkelte kunde at føle sig speciel, og det kræver derfor tid fra virksomhedens side af at opnå dette.
Med andre ord vil en god kunderelation i den grad kunne mærkes i virksomheden, og det vil selvfølgelig være en positiv effekt.

Hvad er CRM-systemer?

Du har nok allerede indset, at gode kunderelationer ikke er det letteste i verden at opnå, men der er faktisk en del systemer, som kan hjælpe dig rigtig godt på vej. Det mest oplagte er et CRM-system, der er forkortelsen for Custumor Relationship Management, og som på dansk kan oversættes til kunderelations-styring. Det er en forretningsstrategi, som skal være med til at skabe en god kundeloyalitet, reducere omkostningerne for din virksomhed og til sidst skal forbedre dine indtægter, så du forhåbentligt får et rigtig godt overskud.
Der findes en lang række forskellige CRM-systemer, der har hver sit specifikke formål, og et Sales CRM som Leocall kan f.eks. være med til at lette på dine arbejdsopgaver internt i virksomheden, så der er bedre tid til dine kunder. Her kan systemet bl.a. være med til at holde styr på de forskellige kundeinformationer som adresser, telefonnumre, hvornår du sidst har snakket med den specifikke kunde osv. Det er blot få af de mange eksempler, der er ved at have CRM systemer, og selvom der er mange forskellige veje under CRM systemet, har de alle til formål at sætte din kunde i centrum. Derudover foregår mange CRM-systemer online, hvorfor det er en forudsætning, at du har computere eller andre enheder, som kan gå på nettet.
Som virksomhed kan det være svært at holde styr på alle sine informationer omkring sine kunder, og CRM-systemerne skal også ses som et hjælpemiddel til at skabe det manglende overblik, hvorfor det er en god investering på den lange bane.

CRM systemer er ikke altid nok

Selvom CRM-systemer i høj grad kan udføre størstedelen af arbejdet, når du vil have gode kunderelationer, er der dog nogle ting, som du også selv skal gøre. Det er ikke nok kun at have det administrative aspekt på plads, det gælder også om selv at foretage sig research, når der skal kommunikeres med sine kunder.
Skal du eksempelvis til et møde med en ny kunde, skal du bruge lidt ekstra tid på at sætte dig ind i kundens sted. Det kan være alt lige fra at besøge kundens hjemmeside, hvis det er BtB (Business to business), og er det BtC (Business to consumer), kan det være en god ide at tjekke vedkommendes Facebook side ud for at få en fornemmelse af, hvem han eller hun er som person.

 

Hvis du føler, at I er på bølgelængde med hinanden, gælder det nu om at holde relationen ved lige. Prøv altid på, at få din kunde til at føle sig som den vigtigste person, da han eller hun helt sikkert vil bemærke det.
Lige så vigtigt det er at tage sig om sine tilfredse kunder, lige så vigtigt er det også at bruge tid på dem, der ikke er tilfredse. Her er det bedste råd, at du undervejs holder hovedet koldt, da du ikke skal miste relationen til din kunde. At kunne lytte er i sådan et tilfælde guld værd for derefter at kunne komme med et konstruktivt svar. Det emotionelle niveau er et rigtigt godt sted at være på, når du skal prøve at sætte dig ind i kundens utilfredshed. Du har højst sandsynligt selv stået i samme situation på et tidspunkt, hvor du også har været utilfreds, og prøv derfor at tænk over, hvordan du selv gerne ville blive behandlet. Det er alt sammen med til at bygge en rigtig god tillid til din kunde.

 

CRM systemer er et rigtig godt værktøj til dig, der ønsker at skabe en bedre kunderelation ved bl.a. at opbygge en god tillid til hinanden. Det kræver ikke lang tid eller særlig mange ressourcer at bruge denne løsning.
Systemet kan være det afgørende for, om du får nye kunder, og at dine eksisterende kunder fortsat vælger at blive hos dig og din virksomhed. Det altafgørende for alle virksomheder er at have glade og tilfredse kunder, og det opnår du kun, hvis du ved, hvem dine kunder er. Vigtigheden af et CRM system er derfor meget større, end de fleste tror.