Synes du, det kan være svært at få taget dig sammen til at komme ned i træningscentret? Eller har du langt til centret, hvorfor du synes, det tager alt for lang tid at få trænet? Så kan det være værd at overveje at træne derhjemme. Her får du en guide til, hvordan du kommer god i gang med dét.

Invester i lækkert udstyr

Skal du kunne træne effektivt derhjemme, er du naturligvis nødt til at have noget ordentligt udstyr at gøre godt med. Du behøver i virkeligheden ikke at have helt vildt mange redskaber for at kunne træne hjemme, det gælder blot om at få fat i de rigtige af slagsen.

Det giver eksempelvis god mening at investere i en yogamåtte. Den kan du bruge til at lave et væld af forskellige øvelser på gulvet på. Desuden kan du overveje at købe en slyngetræner, som du kan fastgøre stort set hvor som helst i din bolig eller i dit træningslokale. Ønsker du at kunne styrketræne, kan du købe en vægtstang med tilhørende vægtskiver, så du kan løfte jern også derhjemme. Det er selvfølgelig også muligt at købe alverdens forskellige maskiner til hjemmebrug, hvis du for eksempel gerne vil kunne brænde kalorier af på en crosstrainer eller en stepmaskine.

Lav en træningsplan

Faren ved at træne derhjemme er, at det bliver endnu nemmere at skippe træningen. Er du træt eller optaget af noget andet, kan det være virkelig svært at få taget sig sammen til at træne. Skal du have noget ud af din hjemmetræning, er det derfor også vigtigt, at du laver en fast træningsplan. Du må ikke lave den fejl at tro, at blot fordi du træner hjemme, kommer du automatisk til at træne en masse, for det er næppe tilfældet.

Lige så vel som man kan gå til sport et par gange om ugen eller normaltvist besøger fitnesscentret 2-3 gange på en uge, gør du også klogt i at lægge en helt fast plan for, hvornår du træner derhjemme. Beslut dig eksempelvis for, at du skal træne mandag, onsdag og lørdag, og skriv det i kalenderen. På den måde bliver det en fast ”aftale”, du ikke bare lige sådan kan løbe fra.

Få hele familien med

Er I flere i husstanden, der gerne vil træne? Så er det oplagt at træne i samlet flok. På den måde kan I holde hinanden oppe på, at I skal få trænet. Langt de fleste kan nikke genkendende til, at motivationen til at træne indimellem er svingende, og derfor er det også en kæmpe fordel, hvis du har nogen, der kan hjælpe med at holde dig til ilden.

Ud over at I kan sørge for at holde motivationen oppe sammen, er det også hyggeligt at træne sammen. Har du en samlever eller større børn, der ligesom dig gerne vil holde sig i form, er det oplagt at gøre det til et fælles projekt. På den måde får I mulighed for at bruge noget kvalitetstid sammen og samtidig gøre noget godt for jer selv.