Selvom monitorering af sociale medier ikke er et nyt markedsføringsværktøj, er det stadig en ikke særlig brugt taktik. Det er svært at sige hvorfor, om det er, at markedsføring via sociale medier bliver undervurderet, om det skyldes mangel på viden af social listening eller frygten for at prøve noget nyt.

I dag er markedsføringsværktøjet tilgængelig for alle, store som små virksomheder, selvom målsætningen kan være forskellige. For en stor virksomhed kan målsætning, være at overvåge sit brand, mens det for små og nystartede kan være, at overvåge konkurrenterne.

Uanset hvilken årsag der ligger bag, er der 5 fordele ved at benytte sig af social listening til monitorering af sociale medier.

Link building

Monitorering af sociale medier kan bruges til at finde omtale af dine produkter, men hvor der ikke linkes til dem. Kontakt efterfølgende virksomhederne og få dem til at linke til din virksomhed og produkter.

En anden mulighed er at finde artikler, der omhandler dit fagområde og efterfølgende kontakte forfatteren og tilbyde et citat eller et værdifuldt link til artiklen.

Social listening for lead generation

Kan bruges til at finde mennesker, der beder om anbefalinger for produkter, der minder om dine, eller brokker sig om dine konkurrenter. De er derfor åbne for at høre om din mening og produkter, da de allerede langt inde i købsprocessen og er tæt på at købe, da de allerede har anerkendt, at de har et behov. Det er en overset strategi af mange virksomheder, hvilke betyder, at du ikke skal konkurrere med dine konkurrenter på denne strategi. Den er især brugbar til at få fat i first movers eller at få introduceret nye innovative produkter.

Strategi mod plagiat

Desværre er plagiat en almindelig strategi i digital markedsføring. Ikke alene overtræder det dine copyrightrettigheder, men det kan også skade din SEO-strategi. I værste tilfælde kan et plagiat få en højere racking på google uden din viden.

Gæsteblogger

Gæstebloggere er en god måde at få allerede interesseret mennesker til at læse din blog. Der findes social listening værktøjer, der monitorerer, hvor mange der følger og læser en blog. Efterfølgende skal du finde en blogger, der skriver inden for dit område og enten få ham til at skive et indlæg på din blog eller få ham til at nævne dine produkter på hans blog. Det er selvfølgelig ikke gratis, men der er mange up and coming bloggere med mange følgere, der ikke koster et års markedsføringsbudget.

Produktudvikling

Hvis du interesserer dig det mindste for iværksætteri og forretninger har du ofte hørt spørgsmålene, hvilken slags forretning skulle jeg starte eller jeg har denne her forretningside, hvad syntes du om den? Det er social listening, bare ikke på de sociale medier.

Hvis du er iværksætter på jagt efter nye ideer eller en udvikler der prøver at udbrede dine ideer, er de sociale medier en uudtømmelig kilde af inspiration. På de sociale medier deler folk deres holdninger uafbrudt, så det du skal gøre, er at finde dem der passer til dine ideer, indsamle dem og analysere dem.