Uanset hvor stor en virksomhed du ejer eller styrer, er der altid en mulighed for at optimere den lidt mere. Og lidt mere hist og her kan pludselig blive til rigtig meget. Her er nogle anderledes metoder til at optimere din virksomhed.

Reklame bureau

I dagens Danmark – eller for den sags skyld verden, kan du ikke sælge blot ved at lave en virksomhed og så tro du får kunder bare fordi du fortæller det til din nabo! Der er rigtig mange virksomheder og der er rigtig mange der bruger rigtig mange penge på markedsføring. Derfor er der ingen vej uden om at bruge nogle penge på markedsføring. Den store frygt er jo at man ikke for en tilfredsstillende ROMI (return of Investment), men det man skal huske på, er meget simpelt: Markedsføringsbureauer lever af at give den bedste ROMI til netop din virksomhed. Det ville hurtigt rygtes hvis en virksomhed ikke fik en tilfredsstillende ROMI. Anbefalingen er derfor at I tager fat i et bureau. Gerne et som laver lidt af det hele, så de kan se på det store billede og ikke kun vil sælge dig en hjemmeside, men som også vil lave noget markedsføring. Hellere for mange kunder, end for lidt. Derfor skal man ikke være bange for at investere i markedsføring! Det er ikke unormalt at investere 10-20 procent af ens omsætning på markedsføring.

Kommunikation & Adfærd 

En hver virksomhed har nogle arbejdes processer, nogle måder at gøre tingende på. En måde at gå fra a til b på. Og selv samme virksomhed har helt sikkert også en måde at kommunikere, lige netop den arbejdsproces. Et sjovt eksempel var den New Zealandske produktionsvirksomhed, der med 240 medarbejdere gav deres ansatte en ekstra fridag, så de kun skulle arbejde 4 dage om ugen, og blev mere produktive og havde en bedre trivsel, og fik lige så meget i løn! Bro kommunikation, som den danske virksomhed Wearebro kalder det – når de optimerer virksomheder, skoler og kommuner. At blive mere effektiv handler nemlig ikke altid kun om at presse hårdere fra toppen ned mod bunden. Nogle gange skal der ikke så meget til! Og det er ofte når man sidder i virksomheden, at man har skyklapper på, og ikke kan se den simple lille ændring i virksomheden, der gør en kæmpe forskel.

Data data og mere data

Kigger man på forskellen på store og små virksomheder er der ingen tvivl om at jo større en virksomhed bliver, jo mere styret af data bliver den samtidig. Data lyver aldrig! Uanset hvor stor en virksomhed du ejer/ styrer, kan data altid være nøglen til at få vendt skibet eller få turbo på skibet! I dag er der kæmpe muligheder indenfor datamining (indsamle store mængder data og finde sammenhænge som kan hjælpe i alle mulige forskellige sammenhænge) Store virksomheder er begyndt at bruge AI technologi mere og mere. IBM har endda lavet en AI, som ligger i skyen, og som kan formes til ens specifikke ønsker! Det er vildt.. Hvis du ikke lige er der helt endnu, så er Datacon er et eksempel på en virksomhed, som ikke laver andet end netop at få optimeret din virksomhed ved hjælp af data.

Dyr, dyrere, dyrest!

Hvis du er selvstændig så ved du godt hvor meget det koster med en revisor, og jeg er helt sikker på at du ikke synes det er specielt sjovt at betale regningen! Og hvis du nogensinde har været udsat for at skulle i retten, ved du også at det samme gælder for advokater. Der er mange som bruger de samme advokater eller revisorer og som aldrig kigger eller får tilbud fra nye virksomheder. Det er synd, da der er kommet rigtig mange forskellige virksomheder, som tilbyder gratis tilbud! Det er sørme nemme penge at sparrer, specielt når vi alle ved hvad en revisor, bogholder eller jurist kan koste! Ageras er et eksempel på en sådan virksomhed der kan give dig 3 GRATIS tilbud. En ting er selvfølgelig hvad du kan sparer blot ved at finde en der er billigere, men tænk hvis du fandt ud af at du kunne sparer 25% i moms på alle de varer du importere til Danmark fra Tyskland, fordi din revisor ikke lige havde tænkt over at vi i Danmark ikke skal betale moms, fra varer der er importeret fra Europæiske lande!

Tidligere artikelGaveideer til din kone