Vær i god tid med festplanlægningen – Her er de 4 vigtigste punkter

0
987

Der er meget der skal være på plads når den helt store fest skal stables på benene. Der er mange punkter man skal huske og det kan blive den helt store katastrofe, særligt hvis du glemmer et af de her fire punkter. Det er vigtigt at have et flot lokale, der kan rumme gæsterne, have noget musik der dræber den akavede stemning og have styr på drikkevarerne. Læg så meget som muligt fra dig og lad nogen andre stå for alt det kedelige, at du selv kan være med til at fejre.

Destination og placering  

Alt efter hvilken fest man har i tankerne, har man normalt nogle kalre ønsker om, hvordan omgivelserne og placeringen skal være. En fest er mange ting og lokalernes størrelser afhænger meget af begivenheden og antal gæster. Et bryllup eller en konfirmation stiller ofte lidt andre krav til arrangementet, end foreksempel en privat fødselsdagsfest.

Det handler om at være i god tid med festplanlægningen, hvis man vil sikre sig, at de gode leverandører og lokaler er ledige til den tid man skal bruge dem. Lej et lokale til fest og slip for at udsætte din egen bolig for de ting festen kan efterlade sig. Når man lejer et lokale er der ofte en rengøring tilknyttet eller også har man lokalet dagen efter også, så man kan klare rengøringen der. Der findes festlokaler over hele landet, så brug nettet til at danne dig et overblik over mulighederne. Skal dit lokale ligge centralt ved offentlig transport eller er det vigtigere det ligger i flotte naturomgivelser.

Underholdning og musikvalget

Alle fester bliver bedre, hvis der er et eller andet form for program. En god struktur og forberedelse skaber den bedste fest, hvor gæsterne føler sig i trykke rammer. Selvfølgelig handler det om festen, hvilken underholdning der vil være passende. Hvis det er en stor, men mere rolig forsamling, han et rolig liveband være en god ide. En komikker eller ligende, kunne også være super sjovt til en konfirmation eller et bryllup måske.

Hvis det er den mere klassiske fest, så er musik uden tvivl et uundværlig element. Nogen gange kan det være meget nemmere bare og have et anløb kørende i baggrunden eller måske en DJ, så man ikke skal forholde sig til noget. Der findes en masse dj udstyr til salg over hele nettet. Hvis i er festlige og ved der kommer flere fester i den nære fremtid, kan det sagtens betale sig og investere i kvalitet, så er man også sikret en god lyd. Måske går du endda med en lille dj i maven og hvad er federe end at kunne stå for at vende pladerne og skrue på knapperne, til sin egen fest.

Uden mad og drikke…

Sidst men ikke mindst skal gæsterne have lidt til ganen ind imellem. Er det en fest med middag eller bare nogen aftensnacks? Ligemeget hvilken fest man kaster sig ud i, plejer man altid at tilbyde sine gæster et eller andet. Hvis man virkelig skal nyde sin fest, skal man ikke selv stå med kokkehuen på, til så mange mennesker. Det giver en masse stress og jag, som er helt unødvendig. Bestil din mad hos et cateringfirma og lej eventuelt et par stykker til at stå for alt bag kulisserne.

Man kan sige, at hvad end hvilket omfang af spiseligt der er til festen, så byder man altid på lidt drikkelse, om der er alkohol eller ej. Der plejer at være lidt alkohol til de fleste fester, det plejer at pynte på stemningen. Vin er noget som de fleste voksne er glade for og det er klart noget mange forventer står på bordet, til måltiderne. Spiritus er mere til de videre fester, hvor musikken spiller høj ud på natten, eller hvis man ønsker at tilbyde nogle drinks. Køb eventuelt online eller ved grænsen, så er der lidt penge at spare, hvis der skal handles store mængder ind til mange mennesker. 

Ingen fest uden det rette pynt

Oppyntningen sætter altid prikken over i´et og kan på samme måde som med musikken være med til at skabe stemningen. Vi ved alle, at det er detaljerne der scorer point hos gæsterne.

Pynten varierer meget alt efter hvad man fejrer og hvad aldersgruppen er. Måske er der endda et tema til festen, som kræver noget særligt oppyntning, for at fremme ideen. Alle elsker balloner og guirlander, det er der ingen tvivl om. Det afhænger også meget af årstiden, hvis man snakker bryllup, barnedåb eller konformation, som ofte er nogle af de lidt finere forsamlinger. Det er super flot, hvis man matcher årstiden i farvevalget og temaet på dekorationerne.