Overvejer du at opstarte din egen butik? Så er der selvfølgelig mange formelle punkter, du skal sætte dig ind i, men hvis du ønsker, at det skal gå godt med gode resultater og en grøn bundlinje, så skal du indrette den korrekt. Der er mange måder at gøre det på, men her får du tre tips til, hvordan du kan gøre det, og hvilke overvejelser du skal gøre dig. Det vil måske gøre det nemmere for dig, når du skal lave din tjekliste over de ting, du skal have gjort inden åbning.

Få styr på Space Management

Det er ikke ligegyldigt, hvordan du indretter din butik, og hvordan du placerer dine varer, hvis du vil sælge nok. Det fænomen kaldes Space Management. Du skal altså tænke grundigt over, hvor du placerer de forskellige ting.

Det er for eksempel ikke et tilfælde, at en dagligvarebutik placerer grøntsagerne i starten og slikket i slutningen af butikken. Det er en metode, der sørger for, at de sælger mest muligt.

Flere butikker er også begyndt at bruge nudging for at sælge mere. Det ses blandt i sportsbutikker, hvor de har afmærket en løbebane på gulvet, så kunderne helt af sig selv får lysten til at følge den og dermed se hele butikkens sortiment.

Gør oplevelsen professionel

Har du før været i en butik, hvor du ikke kunne betale med dit dankort? Din oplevelse af stedet bliver lige med det samme, at der ikke er styr på tingene. Derfor er det en rigtig god ide, at du får en god dankortterminal, så kunderne får den mest professionelle fornemmelse af din butik.

Det er også alfa omega, at det er pænt og ryddeligt. Det vil sige, at der skal være styr på, hvor varerne skal være placeret, og at du skal sørge for, at der nogen der jævnligt rydder op og gør rent. Ingen bryder sig om at komme ind et sted, hvor der virker til at være beskidt og rodet.

Glem ikke butiksvinduet

Du må bestemt ikke glemme butiksvinduet, når du går i gang med din indretning. Det er det første, kunderne ser, og det er også det, der giver dem lysten til at gå ind i butikken. Så her gælder det også, at du skal få det til at se godt og ordentligt ud. På den måde bliver kunderne draget ind i butikken.

Hvordan, du skal gøre det, er selvfølgelig afhængig af, hvilken slags butik du har, og hvad du ønsker at udstråle. I nogle henseender er det bedst at holde det så simpelt som muligt, hvor det i andre tilfælde er helt perfekt, at der er lidt flere nips.

Planlægger du at åbne en frisør? I det tilfælde er det muligvis bedst at holde det i den simple ende, da en kunde højest sandsynlig foretrækker at besøge en frisør, der har ordentlig hygiejne. Vil du derimod åbne en strikkebutik, så kan det skabe den helt rette stemning, hvis der er lidt mere pynt i vinduet.