Dam er et klassisk stik- og pointbaseret kortspil, hvor du spiller med to sæt spillekort. Spillet handler om at samle point gennem stik, og det kræver både overblik og timing. Dam spilles typisk af 2–4 spillere, men kan også spilles flere.
Indholdsfortegnelse
Sådan spiller du kortspillet Dam
I denne sektion viser vi hvordan du spiller kortspillet Dam. Vi præsenterer ligeledes hvordan opsætning og spillets gang forløber.
Bemærk: Dam kortspil er ikke det samme som brætspillet “dam” (checkers). Her bruger man almindelige spillekort.
Det skal du bruge
- 2 sæt standard spillekort (altså 104 kort i alt inkl. jokere hvis I bruger dem).
- 2–4 spillere (spillet fungerer bedst fra 3 og op).
- Bordplads til en midterbunke + hver spillers bunker.
Antal spillere og hold
Dam kan spilles:
- 2 spillere – alle spiller for sig selv.
- 3 spillere – alle spiller for sig selv.
- 4 spillere – enten individuelt eller som 2 hold (sid overfor din makker).
Hvis I spiller i hold, tæller man holdets point sammen efter hver runde.

Opsætning trin for trin
- Bland alle kortene sammen til ét stort spil (to sæt).
- Del kortene ud så hver spiller får 12 kort på hånden.
- Læg resten som en trækkebunke i midten.
- Vend det øverste kort fra trækkebunken op som start på midterbunken.
- Aftal på forhånd, om I bruger jokere, og hvordan de i så fald tæller.
Målet med spillet
Målet er at få flest point ved at:
- vinde stik
- samle bestemte kort, der giver ekstra point
- undgå minuspoint fra uheldige kort
Spillet spilles i runder, og efter hver runde tælles point op.
Spillets gang
1. Første spiller starter
Spilleren til venstre for giveren starter ved at lægge et kort på midterbunken.
2. De næste spillere skal følge kulør
Når et kort er lagt, skal de andre spillere:
- følge samme kulør, hvis de kan
- ellers må de lægge et andet kort
3. Stik afgøres
Når alle har lagt ét kort, afgøres stikket:
- Det højeste kort i samme kulør som startkortet vinder stikket
- Hvis I spiller med trumf (se variationer), vinder højeste trumf
Vinderen af stikket:
- tager kortene
- lægger dem i sin stak til pointoptælling
- starter næste stik
4. Træk nye kort
Efter hvert stik trækker spillerne nye kort fra trækkebunken, så alle igen har 12 kort på hånden, indtil bunken er tom.
5. Runden slutter
Runden slutter når:
- trækkebunken er tom og
- alle spillere har spillet deres sidste kort
Eksempel på en stik-runde
Lad os sige at startkortet er Hjerter 9.
- Spiller A lægger Hjerter 9
- Spiller B har hjerter og lægger Hjerter knægt
- Spiller C har hjerter og lægger Hjerter 7
- Spiller D har ingen hjerter og lægger Spar 10
Hvem vinder?
Spiller B vinder stikket, fordi Hjerter knægt er højest i startkuløren.
Point og pointtabel
Efter runden tælles point ud fra de kort, du har vundet i stik.
Her er en enkel pointtabel du kan bruge:
| Kort | Point |
|---|---|
| Es | 1 point |
| 10 | 1 point |
| Konge | 1 point |
| Dame | 1 point |
| Knægt | 1 point |
| 5’ere | 5 point (hvis det er en del af jeres variant) |
| Jokere | 0–5 point alt efter aftale |
Sådan finder man vinderen
Når pointene er talt op:
- Den spiller/hold med flest point vinder runden.
- I kan spille til en fast score, fx 100 eller 200 point, hvor første spiller/hold over vinder hele spillet.
Herunder er en liste med de forskellige korts tilhørende værdi:
- Hjerter Konge – 0 point
- Hjerter Dame – 0 point
- Es – 1 point
- 2 til 10 – har deres tilhørnde værdi (f.eks. Spar 7 = 7 point)
- Knægt (uanset kulør) – 11 point
- Dame (klør, ruder eller spar) – 13 point
- Konge (klør, ruder eller spar) – 13 point
Vinderen af spiller er den deltager, som har den laveste sum af point.
Strategi og gode råd
Her er nogle simple tips, som gør en stor forskel:
- Hold styr på høje kort. Es og 10’ere er ofte værdifulde — både som point og som stik-vindere.
- Spil lave kort tidligt. Så undgår du at sidde tilbage med svage kort, når det bliver kritisk.
- Følg med i hvilke kulører der er “tømt”. Hvis en spiller løber tør for en kulør, kan de begynde at smide “skrald” eller snuppe stik strategisk.
- Gem trumf (hvis I bruger det). Trumf tidligt kan give stik, men trumf sent kan afgøre runden.
Variationer af spillet
Ligesom med alle andre kortspil, så findes der også mange forskellige versioner Dam. De adskiller sig en smule i antallet af kort, der gives til hver spiller, de pointværdier, der tildeles hvert kort, og reglerne for at bytte kort.
Nogle spiller kun med et sæt kort, da man så kan afgøre spillet hurtigere. I andre versioner, så holder spillerne kortene i hånden, så de kan se hvad de bytter med, og andre gange skal spillerne holde kortene med billedsiden udad, så det kun er modstanderne, som kan se deres kort.
Variationer af Dam
Der findes flere udbredte variationer. Her er de mest normale:
Variation 1: Trumf
- Vend øverste kort fra trækkebunken efter uddeling.
- Dets kulør bliver trumf i hele runden.
Variation 2: Jokere med specialrolle
- Jokere kan bruges som “wildcards”.
- Aftal om de:
- automatisk vinder et stik
- tæller som 5 point
- eller blot er neutral
Variation 3: Fast antal stik
I nogle versioner scorer man ikke direkte på kortene, men på:
- antal stik vundet
- bonus for bestemte stik (fx sidste stik)
Relaterede kortspil
Kan du lide Dam, er der gode chancer for, at du også vil synes om disse kortspil:
- Canasta – et klassisk spil med meldinger, point og strategi.
Læs reglerne her: Canasta – regler, point og strategi. - Skip-Bo – hurtigt og familievenligt med simple regler og masser af taktik.
Læs reglerne her: Regler til Skip-Bo. - UNO – det farverige kortspil alle kan være med på.
Læs reglerne her: UNO – det farverige kortspil.
Vi samarbejder med en svensk side om kortspil. Her kan du bla. læse om den svenske version af kortspillet Dam.
AI Disclaimer
Redaktionel note / transparens: Denne guide er skrevet med støtte fra AI-værktøjet ChatGPT. Redaktionen har efterfølgende faktatjekket, tilpasset og opdateret indholdet, så regler og beskrivelser er så præcise som muligt. Har du forslag til rettelser eller variationer af reglerne, er du velkommen til at kontakte os.
Hvor mange kort får man?
Som standard 12 kort per spiller, men nogle spiller med 10 eller 13 — det vigtigste er, at alle får lige mange.
Skal man altid følge kulør?
Ja, hvis du kan. Hvis du ikke har kuløren, må du smide et hvilket som helst kort.
Hvad sker der, hvis midterbunken løber tør?
Når trækkebunken er tom, spiller man hånden færdig uden at trække nye kort.
Kan Dam spilles af 5–6 spillere?
Ja, men det bliver mere kaotisk. Overvej holdspil eller færre kort på hånden.





































